Znasz takie powiedzenie, że żołądek to drugi mózg?

Wiem z doświadczenie, że bakterie w jelitach mają ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Jakiś czas temu mój mąż zaczął się bardzo źle czuć, często miewał bóle w klatce piersiowej, stany obniżonego nastroju, stał się nerwowy, nic mu się nie chciało, wszystko go wkurzało. Po zrobieniu badań okazało się, że to właśnie problemy z jelitami dawały takie objawy. Zmienił dietę całkowicie.

Odstawił cukier, kawę, herbatę czarną, smażone potrawy, słodycze, ograniczył ilość pieczywa i mięsa, je produkty nieprzetworzone. Zwiększył ilość surowych warzyw i owoców, kiszonych produktów, jogurtów i kefirów, herbat ziołowych i owocowych oraz wody. Zażywa regularnie suplementy.

Po kilku miesiącach problemy zniknęły. Wiem, że to zmiana diety miała największy wpływ.

A wiesz, że od pnia mózgu do żołądka biegnie nerw błędny, czaszkowy łączący te dwa organy? Mózg i jelita przesyłają sobie wzajemnie wiele informacji. Liczba i rodzaj probiotyków jakie znajdują się w naszych jelitach wpływa na pracę mózgu. Dlatego problemy żołądkowe oddziałują na zdrowie psychiczne.

Nasz organizm zamieszkuje ogromna ilość bakterii, znajdują się w ustach, jelitach, na skórze. jest ich ok. 2 kg. I dobrze bo mają istotny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Jelita to nie tylko miejsce gdzie trawiony jest pokarm.

jelita i bakterie

Bakterie zamieszkujące je maja wiele zadań: wzmacniają  działanie układu odpornościowego i zapobiegają infekcjom oraz alergiom, chronią przed rozwojem szkodliwych mikroorganizmów powodujących choroby, wpływają na trawienie pokarmów i co za tym idzie przyswajanie składników odżywczych, przetwarzają i usuwają szkodliwe metale ciężkie i substancje toksyczne z organizmu, wpływają na przyswajanie witamin i mikroelementów, zapewniają równowagę w układzie nerwowym, wspomagają naturalną zdolność organizmu do samoleczenia.

Dlatego dbanie o prawidłową florę bakteryjną jest niezmiernie ważne, gdyż jeśli zabraknie dobroczynnych bakterii odpowiedzialnych za prawidłowe trawienie pokarmów, organizm nie będzie mógł przyswoić zawartych w pożywieniu składników odżywczych.

Oznakami nieprawidłowej flory bakteryjnej mogą być:

– gazy i wzdęcia
– zaparcia i biegunki
– znużenie
– bóle głowy
– nudności
– apetyt na słodycze
– depresja
– obniżenie nastroju
– częste infekcje
– bezsenność
– alergie

Zdrowe jelita to najlepsza ochrona przed chorobami. Współczesny sposób odżywiania sprawia, że większość osób cierpi na brak równowagi flory bakteryjnej.

Co  niszczy dobre bakterie w jelitach?

Antybiotyki oprócz zabijania bakterii chorobotwórczych niszczą również te dobre bakterie, a to sprawia iż jesteśmy bardziej podatni na kolejne choroby. Takie błędne koło. Dlatego jeśli już musisz brać antybiotyki to pamiętaj o zażywaniu suplementów probiotycznych. I to nie tylko w czasie antybiotykoterapii ale także minimum tydzień po. Probiotyk zażywaj minimum godzinę przed albo najwcześniej 2 godziny po antybiotyku.

Chlorowana woda jest wyjałowiona, chlor zabija nie tylko szkodliwe bakterie ale również te dobroczynne. Dlatego dbaj o wodę jaką pijesz. Zaopatrz się w dobry filtr i pij wodę filtrowaną.

Żywność zanieczyszczona herbicydami stosowanymi w rolnictwie jest szkodliwa dla flory bakteryjnej. Jeśli tylko masz możliwość kupuj żywność ekologiczną albo od zaprzyjaźnionego rolnika, który nie stosuje chemicznych substancji.

Niewłaściwa dieta, jedzenie fast foodów, żywność wysoko przetworzoną, braki produktów mlecznych i fermentowanych w diecie, alkohol to wszystko zabija dobre bakterie i tworzy środowisko do rozwoju złych bakerii.

Palenie tytoniu

Jak zwiększyć ilość dobrych bakterii w jelitach?

Kiszone ogórki - dobre bakterie

Równowaga dobrych i złych bakterii w jelitach to podstawa zdrowia. Musisz stale dbać o rozwój dobrych bakterii.

Unikaj cukrów, przetworzonej żywności, żywności modyfikowanej genetycznie, antybiotyków, chlorowanej wody.

Jedz codziennie pokarmy fermentowane/kiszone najlepiej codziennie a przynajmniej kilka razy w tygodniu, kefiry i jogurty naturalne bez dodatków bo te zawierają duże ilości cukru, słodzików, barwników a znikomą ilość dobrych bakterii, surowe warzywa. Wybieraj produkty niepasteryzowane, bo pasteryzacja niszczy naturalne probiotyki. Przyjmuj suplementy probiotyczne.

Bakterie spożywane wraz z żywnością i suplementami żyją w naszych jelitach około 2 tygodni. Dlatego dbaj o swoją florę bakteryjną ciagle a odwdzięczy Ci się dobrym zdrowiem 🙂

5 thoughts on “Zaproś bakterie i zaprzyjaźnij się z nimi na zawsze.”

  1. Bakterie spożywane wraz z żywnością i suplementami żyją w naszych jelitach około 2 tygodni – może przedłużyć ich egzystencję w naszych wnętrznościach?

  2. Caly czas staram sie zwracac uwage co jem. W dzisiejszych czasach ciezko uchronic sie od niezdrowego jedzenia, choc mozna to zminimalizowac. Dodatkowo regularnie przyjmuje suplementy naturalne. Nie mam powodow do narzekan na zdrowie od kilku dobrych lat 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na newsletter

FreshMail.pl