Magnez – moda czy konieczność?

Drga ci powieka, masz skurcze łydek, pojawiają się problemy z koncentracją, rozdrażnienie, zmęczenie – sięgasz po magnez.

Świadomość konieczności uzupełniania niedoborów magnezu w ciągu ostatnich lat znacząco wzrosła. Panuje wręcz moda na magnez, która jest świetnym podłożem dla producentów magnezowych preparatów.

Ale czy naprawdę go potrzebujemy czy jest to sztucznie wykreowany popyt?
Skąd wiadomo, że musisz uzupełniać jego niedobór?
Ile i jaki magnez zażywać?
Dlaczego pomimo, iż jesz dużo warzyw i owoców masz niedobór magnezu?

RDA, Recommended Dietary Allowances,

czyli zalecane dzienne spożycie magnezu dla dorosłych to 375 mg.

Dlaczego mamy niedobory magnezu?

Za niedobory magnezu odpowiedzialne są czynniki, na które większość z nas nie ma wpływu. Powszechne stosowanie nawozów sztucznych wyjaławia gleby, przez co są one stosunkowo ubogie w ten pierwiastek, a co za tym idzie zmniejsza się również zawartość magnezu w tkankach roślin i zwierząt, które spożywamy. Rosnące skażenie wody, żywności i powietrza sprawia, że mamy w organizmach dużo więcej ołowiu, niż nasi przodkowie, a to z kolei powoduje zmniejszenie stężenia magnezu w osoczu krwi.

Są też czynniki na które mamy wpływ ale trudno nam natychmiastowo zmienić nawyki. Spożywamy za mało surowych owoców i warzyw, w których znajduje się magnez w niezmienionym stanie. Jemy dużo przetworzonej żywności, a proces przetwarzania żywności prowadzi do powstania w niej trudno rozpuszczalnych związków magnezu, źle przyswajanych przez ustrój.

Dieta bogata w nasycone kwasy tłuszczowe, błonnik oraz sód wypłukuje minerały, w tym magnez z organizmu. I oczywiście każdy z nas wie, że kawa, herbata, alkohol, cukier i stres drastycznie zwiększają zapotrzebowanie organizmu na ten cenny pierwiastek. Związki wapnia również zmniejszają jego wchłanianie.

niezdrowa żywność niszczy magnez

Potrzebujemy dużo magnezu!

Magnez obecny jest we wszystkich komórkach naszego ciała. W organizmie człowieka występuje w kościach 65% oraz wewnątrz komórek mięśni oraz w sercu, wątrobie, mózgu i nerkach 34%. Bierze udział w ponad 300 procesach enzymatycznych w naszym organizmie, wliczając w to produkcję energii. Wpływa na prawidłowe funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Uspokaja, polepsza nastrój, znosi zmęczenie.

Magnez jest niezbędny dla zachowania: prawidłowej gęstości kości, prawidłowej pracy serca, prawidłowej pracy układu oddechowego, zachowania odpowiedniego poziomu glukozy we krwi.

Niezbędny jest również dla innych funkcji naszego ciała: przewodzenie sygnałów nerwowych, transfer grup metylowych, przekształcanie pirydoksyny do fosforanu pirydoksalu (aktywna forma witaminy B6 ), wytwarzanie energii (produkcja ATP), prawidłowe kurczenie się mięśni (brak nieprzyjemnych skurczy).

Objawami niedoboru magnezu mogą być m.in:

drgania jednej z powiek, czy też częściowo górnych warg,
bolesne skurcze łydek,
uczucia odrętwienia i mrowienia w kończynach,
wzmożone wypadanie włosów,
łamanie się paznokci,
próchnica zębów,
rozdrażnienia, lęki, stan zagubienia,
zespół niespokojnych nóg,
zaburzenie depresyjne,
trudności w koncentracji,
zaburzenia snu, nocne poty,
bóle głowy, mdłości,
nagłe zawroty głowy,
kołatanie serca, arytmie,
biegunka,
bolesne miesiączkowanie,

Zapotrzebowanie na magnez jest uzależnione od wielu czynników. Wraz z wiekiem rośnie zapotrzebowanie, bo im jesteśmy starsi tym gorzej przyswajamy magnez. Kobiety ciężarne również potrzebują większej ilości magnezu. Osoby ciężko pracujące, na nocne zmiany również mają zwiększone zapotrzebowanie na magnez. Także sportowcy, osoby intensywnie trenujące tracą dużo tego pierwiastka podczas treningu.

O tym jak uzupełniać magnez w organizmie przeczytasz w kolejnym artykule.

suplementy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na newsletter

FreshMail.pl